Verktyg som kan behövas utöver de vanliga: Låsringstång, torx-bits T30,T40, T50. (momentnyckel) |
Jag började med att ta bort höger framhjul samt innerskärmen vilket egentligen inte behövs , men jag tyckte att det gav lite extra plats. Det räcker nog med den lilla plastkåpan som täcker svänghjulet. Eftersom variatorn ska bort behöver man också ta bort behållaren för kylvätska.
Demontera
ventilkåpan, ta bort tändstiften. För säkerhetsskull
kan man sätta i trassnuttar i Ta bort fläktremmen och dess spännrulle om du ska byta den. Vrid runt vevaxeln så att ettans cylinder står på övre dödpunkt (ö.d.p.). På verkstaden har de en speciell klocka som hjälp. Jag tog min grövsta kryssmejsel och ställde ner i tändstiftshålet. Med hjälp av den kan man se när kolven vänder. Markeringen(se bild) på remskivan (svänghjulet) som sitter på vevaxeln skall peka mot det på plastkåpan
|
|
|
![]() Håll noga rätt på hur alla delar sitter, speciellt de små fjäderbrickorna i botten på variatorn, de skall sitta så här mot varandra )(. Byt fjäder och plastbrickan. Delen med snedskurna splines består av två delar som det var lite trixigt att få tillbaka. De två delarna fixerade jag med en borr med rätt mått, sedan gjorde jag en plåtbit som passade precis i de invändiga splinesen, då gick det lätt att få tillbaka allt på plats. |
![]() |
![]() När alla bultar och muttrar är åtdragna kan man ta bort eventuella låsningsverktyg och försiktigt dra runt och kontrollera att allt fungerar. Jag kände inga ventiler som tog i kolvarna så efter att ha monterat tillbaka svänghjul, fläktrem, spännrulle till fläktremmen, kåpor, tändstift, i med glykol osv. vågade jag starta motorn. Det fungerade som det skulle! |
Delarna
till variatorn: Priset var 41kr reservdelsnumret är 71715450 FIAT
visade sig ha de billigaste delarna till kamremmen, de gick på 1800
kr, jag bytte alla delar. Mekonomen blev billigast på delarna till
fläktremmen drygt 600 kr. |
Text
och bild: Peter Odstam |