Barchetta EVO 3

FAKTA
Motor:
Dubbla överliggande variabla Colombo el Bariani-kamaxlar. Portad och bearbetade ventilhus/säten. Planad topp och blueprintad av Trendab. Unichip-mappad av Trendab. Sportluftfilter BMC CDA-box, Ferrita 2,5" avgassystem från kat och bakåt. Metalliskt race-katalysator från Uppsala Avgasteknik. Lackad motorkåpa. 160+ hk (ej bromsad).

Chassie:
Chassi: Bilen sänkt 4 cm med JR fjädrar.
Bilstein gula sportdämpare.
OMP fjäderbensstag. Hårdare bussningar i fram och bakvagn.
OMP chassimonterad störtbåge med inbyggt vindskydd.

Hjul:
Bridgestone S03 Pole Position 215/40/R17 på Mille Miglia 17" Polar Spider 7"-fälgar.

Exteriör:
Novitec Frontspoiler, Bilen strippad från alla loggor. Abarth frontbadge samt på däckcenterringarna. Spiderlogotyp bak. Dekaltrimmad med Unichip, Ferrita, Trendab, Bridgestone och BMC-loggor.
Kolfiberögonlock. Aluminium-tanklock från Dimma.

Interiör:
in.pro aluminiumpaneler. Simoni Racing skräddarsydda cupémattor.
Röd MOMO Raptor växelspaksknopp.
MOMO bältespads.
Röd MOMO Top Power Racingratt.
Pioneer-stereo. Carbonlook mittkonsol.

FIAT Barchetta Rosso EVO III
Äntligen är motorbygget av EVO 3:an klart. Trendab har lagt sista handen på bilen genom att mappa om startmotormappen så att motorn går igång utan att man skall behöva ge den gas. Alla de saker som jag definerade för EVO 2:an sitter nu på bilen, plus lite godis till. Turbodrömmarna har jag dock lagt lite på is efter att ha konsulterat ett flertal experter.

Kompressionsförhållandena i motorn är inte helt idealiska för turbo för tillfället heller, kompet är fn. 10,9. Det visade sig efter mycket om och men att de kammar som Enem slipat om var helt perfekta. Det var klåparna som satt dit dem som gradat dem fel. De tog dock sitt ansvar och betalade för reparationerna av toppen. Misstaget resulterade i skadade ventiler och ventilsäten.
 Kammarna är det dock inget som helst fel på och de är till salu för högstbjudande. Jag kan till och med tänka mig att i princip skänka bort dem. De borde ge minst 20 hk tillsammans med en bra mappning. Känns ju onödigt att ett par nyslipade och fullt fungerande kammar värda minst 5000 kronor ligger oanvända. (Maila mig på klaus@polopoly.com om det finns intresse att adoptera dem.) Ingen stor skada skedd i motorn dock, den är nu portad och toppen planad. Trendab uppskattar effekten uppemot 170 hk. Den är dock inte bromsad ännu, men bilen står inför ett rototest i vår (då får vi redan på den verkliga siffran). 170 hk av ren sugmotor får väl sägas vara helt OK.
 Jag har räknat på hur mycket alla mina mods kostat och nu är jag uppe i ca. 50-70.000 kronor totalt. Men om man skulle göra om det igen så skulle man nog kunna pressa priserna till 3/4. Nu har vi ju även 10% rabatt på alla motorjobb hos Trendab (och de gillar oss och vår klubb). Funderar på att eventuellt anlita dem för lustgasmontering i början på nästa år, men inget är spikat ännu. De nya Bilsteindämparna har gjort underverk för väghållningen, samt de nya däcken. Fjäderbensstaget har verkligen gett en större vridstyvhet i hela framvagnen. De nya störtbågarna ger bilen ett nytt och mycket sportigare utseende. Den nya sportkatalysatorn har även den gett bilen ytterligare lite råare ljud.

/Klaus Peter Beiersdorf

Resurser (jag vill tacka):
Ferrita
avgassystem

TSmotor
chippning och mappning

www.motorshop.nu
BMC luftfilter

Vanadis gummi
bromsar + styling

Colombo Bariani
sportkammar

ENEM
slipar om kamprofiler från befintliga ämnen

Appelt
säljer Inpro:s produkter

Momo
styling

Simoniracing
styling

Foliatec
styling

abarthbadges

märken, loggor

Trendab
Motorjobb