FAKTA
Motor:
Dubbla överliggande variabla Colombo el Bariani-kamaxlar. Portad och bearbetade
ventilhus/säten. Planad topp och blueprintad av Trendab. Unichip-mappad
av Trendab. Sportluftfilter BMC CDA-box, Ferrita 2,5" avgassystem från
kat och bakåt. Metalliskt race-katalysator från Uppsala Avgasteknik. Lackad
motorkåpa. 160+ hk (ej bromsad).
Chassie:
Chassi: Bilen sänkt 4 cm med JR fjädrar.
Bilstein gula sportdämpare.
OMP fjäderbensstag. Hårdare bussningar i fram och bakvagn.
OMP chassimonterad störtbåge med inbyggt vindskydd.
Hjul:
Bridgestone S03 Pole Position 215/40/R17 på Mille Miglia 17" Polar Spider
7"-fälgar.
Exteriör:
Novitec Frontspoiler, Bilen strippad från alla loggor. Abarth frontbadge
samt på däckcenterringarna. Spiderlogotyp bak. Dekaltrimmad med Unichip,
Ferrita, Trendab, Bridgestone och BMC-loggor.
Kolfiberögonlock. Aluminium-tanklock från Dimma.
Interiör:
in.pro aluminiumpaneler. Simoni Racing skräddarsydda cupémattor.
Röd MOMO Raptor växelspaksknopp.
MOMO bältespads.
Röd MOMO Top Power Racingratt.
Pioneer-stereo. Carbonlook mittkonsol.

|

FIAT
Barchetta Rosso EVO III
Äntligen är motorbygget av EVO 3:an klart.
Trendab har lagt sista handen på bilen genom att mappa om startmotormappen
så att motorn går igång utan att man skall behöva ge den gas. Alla de
saker som jag definerade för EVO 2:an sitter nu på bilen, plus lite godis
till. Turbodrömmarna har jag dock lagt lite på is efter att ha konsulterat
ett flertal experter.
Kompressionsförhållandena
i motorn är inte helt idealiska för turbo för tillfället heller, kompet
är fn. 10,9. Det visade sig efter mycket om och men att de kammar som
Enem slipat om var helt perfekta. Det var klåparna som satt dit dem som
gradat dem fel. De tog dock sitt ansvar och betalade för reparationerna
av toppen. Misstaget resulterade i skadade ventiler och ventilsäten.
Kammarna är det dock inget som helst fel på och de är till salu
för högstbjudande. Jag kan till och med tänka mig att i princip skänka
bort dem. De borde ge minst 20 hk tillsammans med en bra mappning. Känns
ju onödigt att ett par nyslipade och fullt fungerande kammar värda minst
5000 kronor ligger oanvända. (Maila mig på klaus@polopoly.com
om det finns intresse att adoptera dem.) Ingen stor skada skedd i motorn
dock, den är nu portad och toppen planad. Trendab uppskattar effekten
uppemot 170 hk. Den är dock inte bromsad ännu, men bilen står inför ett
rototest i vår (då får vi redan på den verkliga siffran). 170 hk av ren
sugmotor får väl sägas vara helt OK.
Jag har räknat på hur mycket alla mina mods kostat och nu är jag
uppe i ca. 50-70.000 kronor totalt. Men om man skulle göra om det igen
så skulle man nog kunna pressa priserna till 3/4. Nu har vi ju även 10%
rabatt på alla motorjobb hos Trendab (och de gillar oss och vår klubb).
Funderar på att eventuellt anlita dem för lustgasmontering i början på
nästa år, men inget är spikat ännu. De nya Bilsteindämparna har gjort
underverk för väghållningen, samt de nya däcken. Fjäderbensstaget har
verkligen gett en större vridstyvhet i hela framvagnen. De nya störtbågarna
ger bilen ett nytt och mycket sportigare utseende. Den nya sportkatalysatorn
har även den gett bilen ytterligare lite råare ljud.
/Klaus Peter Beiersdorf
|