|
Jag köpte min Barchetta sommaren 2007. Bilen är av årsmodell-96 och är importerad från Tyskland.Köpet föregicks av provkörning och noggrann utvärdering av konkurrenterna på marknaden. Barchettan har en pigg motor, fin växellåda och trevliga köregenskaper, utan att vara allt för stötig. Jag uppskattar också det åtkomliga motorrummet, den fina luckan som döljer suffletten, och naturligtvis de mjuka klassiska linjerna. Att bilen är lagom ovanlig och dessutom prisvärd gjorde valet lätt. Jag har dock aldrig tyckt om frontens design. Den nya Audi-inspirerade fronten är betydligt bättre, men harmonierar enligt min mening inte helt med bilens klassiska linjer. När sommaren var slut och bilen stod avställd i garaget var det dags att göra något åt saken. En designstudie i gamla biltidningar med bilar som Porche Bergspyder från 60-talet till modernare Aston Martin och Jaguar XK gav idéer om hur en passande front skulle kunna se ut. Efter många timmars formande, svetsande, spacklande och slipande blev plåtformen äntligen färdig för avgjutning till en glasfiberform. Till sist kom äntligen det spännande ögonblicket när den första gjutna plastfronten kunde monteras på bilen. Resultatet blev lyckligtvis helt efter mina förväntningar. Med den nya fronten på plats såg bilens bakdel nu lite tam ut, och en nackkåpa tillverkades på samma sätt som fronten. På grund av sufflettens bärarmar fick kåpan tillverkas i tre delar. Sidokåporna lossas och förvaras i bagageutrymmet när suffletten ska fällas upp. Nackkåpan och de övre dörrsidorna är belagda med röd galon. Motorrummet
har städats upp och bilen har sänkts 25 mm fram. De fina Fittipaldi-fälgarna
satt på bilen när jag köpte den.
|
|
Text
och bild: Mats Moritz |