Faq (Vanliga frågor)

Introduktion

Elektronik Exteriör Interiör Ljud Blandat
Introduktion  
1. Vad betyder barchetta? Liten båt.
2. Vad betyder FIAT? Fabbrica Italiana Automobili Torino.
3. Vem designade barchettan? Andreas Zapatinas (Grek) gjorde de första ritningarna 1990 och stannade kvar i projektet t o m 1994 (ett år innan den introducerades). Han arbetar numera för Subaru
4. Vilka modeller finns det?
För närvarande endast en, indelad i flera undermodeller:
183.809.0 - SS. Club Italia
183.819.0 - Limited Edition 1998
183.829.0 - MPI 1750 (standard 16v 1747cc)
183.839.0 - Giappone (Japan)
183.849.0 - Limited Edition Giaponne (Japan)
183.859.0 - Limited Edition 1999
183.879.0 - Lido 1999
183.899.0 - Riviera 1999
183.570.0 - Amalfi 2000
183.879.0 - Lido 2000
183.889.0 - Riviera 2000
183.500.0 - Naxos 2001
183.580.0 - Milano 2001-2003
183.500.11 - Adria 2003  
5. Vilket är ordernumret för den högerstyrda barchettan? Det finns inget eftersom det inte finns någon officiell högerstyrd version. Läs igenom AutoCar magazine för adresser till företag som säljer högerstyrda barchetta, men kom ihåg att dessa bilar inte omfattas av Fiats garanti.
6. Vad betyder namnet "Maggiora" på insidan av dörröppningen? Maggiora är en fabrik som sätter samman bilen och ligger i Chivasso (Torino).
7. Om Maggiora sätter samman bilen, vilka gör karossen? Karossen görs hos Ilcas i Sparone.
8. Kommer barchetta Coupén som jag såg i olika biltidningar att någonsin produceras? Alessandro Sopetti (Maggiora's Produktutveckling) sade att prototypen som visades vid Turin mässan fick bra feedback, speciellt från kvinnorna som besökte utställningsbåset. Men Fiat (Paolo Cantarella) har bestämt att inte producera den eftersom försäljningsvolymen inte skulle bli tillräcklig för att täcka investeringskostnaden för att börja bygga bilen. Dessutom så finns ju redan en Coupé-modell i Fiats modellprogram. Ändå så fortsätter   rykten att cirkulera om att barchetta coupé ska börja säljas.
 Upp
Elektronik  
1. Radion har dålig mottagning, avbrott lite då och då. Varför? Detta beror på den dåliga kvaliteten på Grundig radion samt att antennkabeln är dragen nära styrenheten för motorn. RDS-funktionen försöker att hitta en starkare signal men misslyckas. Under sökningen så försvinner ibland ljudet. När tändningen är av så fungerar allt som det ska. När tändningsnyckeln är i "accessory position" så kan man höra (inte så höga) störningar. (Ungefär som att sätta en FM Radio bredvid en PC). När motorn är i gång så blir störningarna värre. Grundig har kommit på en "lösning": Byt radion mot en som inte söker starkare frekvenser. 1999 års modell av barchettan har en ny Clarion Stereo installerad som också är förberedd för CD-växlare.
2. Passar andra bilstereo? Om du ska installera en ny radio, ta bort den genom att föra in skruvmejslar el. dylikt i de fyra hålen. Skaffa en täckplatta som täcker hålen på sidorna, reservdelsnr 46228873 (ung. 50 kr.) eller 5909939 (ung. dubbla priset). Sony har en täckplatta för barchettan: nr FP-01-01. Halfords i UK ska ha en passande täckplatta. Alternativt, installera en CD-växlare i bagageutrymmet. Kablarna kan gå genom hålet bakom dörren på passagerar-sidan (det finns en gummipropp där). CD'n kan spela via antennkabeln (agerar som en radiostation) eller via 'line-out'.
3. Min nya stereo har en "fader". Var kan jag installera bakre högtalare?
Det finns ett perfekt ställe: på "hyllan" som bilbältena är
monterade på. Små diskanter passar perfekt! Standard radion har också en "fader". Dra ut och vrid på volymratten. Sladdkoderna för högtalarna på vänster sida: vit-svart och röd-svart; på höger sida: rosa-svart och lila-svart. 
4. Jag vill ha en elektrisk antenn. Leta efter de lösa sladdarna (röd och gul) med en plastanslutning i bagageutrymmet nära höger baklykta. Den röda är strömförande, den gula endast när radion är på.
5. Jag vill kunna använda el-hissarna utan att ha tändningsnyckeln i.
Det finns ett antal relän bakom panelen på passagerarsidan. Hitta den stora gröna plastlådan och ta loss den (inklusive plattan den är fäst på). Skär av den röda och oranga sladden. Skala av den oranga sladdänden på reläsidan och båda röda ändarna. Koppla ihop alltsammans.OBS: de små lamporna på fönsterreglagen kommer alltid att vara tända (dock praktiskt i mörkret).
6. Codelampan blinkar.

Om codelampan blinkar till, oroa er inte. Om den börjar blinka regelbundet, kör till verkstad alternativt börja leta efter jordfel
själv. När lampan börjar lysa mer ihållande så är nästa fas att motorn slocknar vid varje blinkning. Sista stadiet för mig var att motorn inte gick att starta överhuvudtaget och att jag fick bogsera till verkstad!

Efter en dags mätningar och demontering av låset så kom man fram till att "antennen" som känner av att en giltig nyckel satts i låset saknade jord.
Efter att man lagt på jord dit så började det komma flera larmkoder som
indikerade jordfel i motorrummet. Rekvirering av kopplingsschema från Fiat samt ytterligiare felsökning och man hittade ett kopplingsdon placerat
ovanför insuget som hade glidit isär 2 mm. Man drog isär och satt ihop
kopplingsdonet och vips allt funkade som det ska igen.

 Upp
Exteriör  
1. Sufflettluckans summer ljuder! Öppna luckan, leta efter brytaren på förarsidan, skruva bort och dra ut den. Kontrollera att den är fri från oxid.
2. Halvljuset har gått sönder och jag har ingen reservlampa! Ersätt den med heljus- eller dimljus-lampan: de är alla likadana (H1).
3. Vindskydd, är det verkligen nödvändigt? Det är användbart vid två tillfällen: När man kör med suffletten nere vid lägre temperaturer (håller värmen kvar i coupén) eller när man kör på motorväg vid höga hastigheter: Den förhindrar vinddraget att komma in bakom sätena (bakvindar). Människor med långt hår föredrar också antagligen ett vindskydd.
4. Hur monterar jag vindskyddet och hur förvaras det? Fiats original vindskydd monteras med två skruvar alldeles bakom sätena. När det inte används så kan det förvaras i bagageutrymmet (det passar precis), under sufflettluckan när suffletten är uppfälld eller bakom sätena, vilande på mittpanelen (ej att rekommendera när bilen är parkerad). Alternativt kan vindskyddet vara kvar när suffletten är uppe. Det finns bara tre problem: Det blockerar bakåtsikten avsevärt; metallarmarna på insidan av suffletten kommer att skrapa på sidan av vindskyddet och blottlägga metallytan; När sätena är positionerade längst bak så kommer nackstöden att trycka vindskyddet mot plastbakrutan.
5. Finns det en bättre lösning på förvaringsproblemet för ett vindskydd? Skaffa ett KSM vindskydd, det är billigare också! Det monteras på två små armar som skruvas fast på infästningarna på bältesmekanismerna. Det behövs alltså inte borras några nya hål. Det kan också fällas ner på suffletten och fortfarande tillåta att sufflettluckan stängs.
6. Kommer jag att kunna använda mina förvaringsfickor bakom sätena (tillbehör) med ett KSM vindskydd? Min Fiat-handlare säger att endast Fiats originalvindskydd medger detta. Nonsens: förvaringsfickorna är designade att användas även utan vindskydd. Om du har ett Fiat vindskydd så fästs förvaringsfickorna med de två skruvarna som håller vindskyddet. Men de kan lika gärna monteras utan att vindskyddet sitter där.
7. Suffletten börjar spricka sönder! Metallkonstruktionen på suffletten skär sönder tyget när den fälls ihop. Undersök noga varför detta händer! Det finns ett litet elastiskt band som skall dra ihop tyget. Det är fortfarande oklart om en förkortning av detta band skulle avhjälpa detta problem.
8. Vad är skillnaden mellan bagageräcket och skidräcket? I broschyren så ser de likadana ut. Skidräcket är ett tillbehör som monteras på bagageräcket. Räcket måste därför monteras åt andra hållet. Det rekommenderas dock att alltid ha det monterat på detta sätt (med "böjen" närmast suffletten) eftersom ditt bagage kommer flyga in i nacken på dig om du tvärbromsar.
9. Instruktionsboken påstår att man med skidor bör åka max 90 km/h. Det har rapporterats att man kan köra i 160 km/h med skidor utan några som helst problem.
10. Hur gör jag ren bakrutan? När du har suffletten nerfälld under en längre tid rekommenderas det att du för in ett isoleringsrör i vecket på rutan (köpes på byggvaruhus för en billig penning). BMW säljer en rengöringsprodukt som ska hålla bakrutan ren (BMW's nr 81229407665 (75ml)). Slutligen ska man kunna använda en hårtork för att få bort bulor i plasten. (har ej prövats men Maggiora gör detta efter att suffletten har monterats på bilen).
11. Vad är det bästa sättet att hålla bilen ren? Autoglym Super Resin Polish verkar leva up till vad det utlovar. Lägg på det efter att du har tvättat bilen precis som du lägger på vax (vilket det inte är!). För att polera bort det, använd Autoglym Polish Cotton, eller (billigare) Sonax PolierVlies/Chiffonnette à lustrer. Dessa produkter luddar inte!
12. Kan jag åka genom en automattvätt? Manualen varnar starkt för det eftersom det kan skada bakrutan. Om du ändå ska göra det, välj en med lågt vattentryck och sätt toalettpapper i rutskarvarna för att undvika att det läcker in vatten. Gör-det-själv-tvätthallarna är dock de bästa!
13. Vad är det för färgkod på min bil? Färgkoden står på en liten lapp som är klistrad på suffletluckan.
Finns även här
 Upp
Interiör  
1. Sidorutorna rör sig långsamt när det är kallt ute. Om du måste trycka på knappen flera gånger innan fönstret öppnas (eller stängs) helt så kan du ta bort dörrpanelen (det är enklare att börja från botten) och olja in glasskenan och kabeln. För att se hur man tar bort dörrpanelen gå till barchetta club France och se deras streaming video. Det finns inget behov av att byta ut hissmotorn som några Fiathandlare har föreslagit.
2. Jag vill byta ut ratten mot någon annan ratt. Vilken ratt som helst som passar Fiat Punto Sporting ska passa.
3. Hur håller jag förarkabinen ren? Valma Cockpit Spray är ett alternativ (Matt glans/Finition Satinée/Matt polish), Autoglym (Interior polish) ett annat.
4. Den svarta ytan på ovansidan av instrumentpanelen, vad är det? Det är en sorts plast tillverkad av 3M, som sitter där för att reducera solreflexer. Designern av bilen tror att den går att ta bort med hjälp av en hårtork.
 Upp
Ljud  
1. Min motor låter som en diesel! Vad är det som är fel? Du har antagligen märkt att detta händer under 2000 varv? Det är ett fel på den variabla ventilstyrningen. Den del som är orsaken till detta fel har nyligen ersatts av en som faktiskt fungerar: Se till att din Fiat-verkstad installerar reservdel nr. 608 156 44.
Tidigare (och sålunda felaktiga) nr är:
608 113 20
608 118 15
608 135 01
717 118 63
Du borde få det ordnat under garantin (och även efter det att den har gått ut) referera till "Service News 11/96".
2. Det kommer ett annat mystiskt ljud från min motor, är avgassystemet trasigt? Förmodligen är det snarare grenrörsskyddet nära oljestickan som är trasigt. Det börjar då att vibrera. Knacka på den för att kolla om det är den som är boven.
3. Det tickar när jag startar motorn. Det är de hydrauliska ventillyftarna. Det tar ett tag innan oljan har nått dit, och fram till dess så hörs ett tickande.
4. Det tickar konstant! Det är bränslepumpen som låter. Ingenting ovanligt, möjligen lite irriterande.
5. Det tickar, men inte från motorrummet. Slå på vindrutetorkarna ett tag. Chansen finns att det konstant tickande ljudet försvinner. Så fort vindrutetorkaren går för långt tillbaka så sätter ett relä igång som får frispel.
6. Jag hör ett underligt ljud när jag vrider ratten till ytterläge. Det är förmodligen oljepumpen till styrservot, ingenting allvarligt.
 Upp
Blandat  
1. Motorn stannar när den går på tomgång. Stort problem, enkel lösning (innan verkstaden börjar ta isär motorn). Låt dem göra ren tomgångsventilen (bypass valve).
2. Mitt "air condition-rör" har gått av p g a vibrationer! Det finns en enkel lösning till detta problem: Ett stag fästs som håller fast det hela som lossnar p g a vibrationerna. (se bild).
För att ordna detta (och andra) problem, låt din Fiat-handlare kontakta importören i ditt land. De känner till problemet och kommer förmodligen att förhandla om en rabatt på priset för arbetet och reservdelar (70% i många fall efter garantitidens utgång eller gratis inom garantitiden).
3. Bränsle, 95 Oktan(som det sägs i instruktionsboken) eller 98 Oktan? Det har rapporterats att den går bättre på 98 Oktan. Dock påstås även bränsleförbrukningen öka.
4. Vem säljer låsbara tanklock till barchettan? Ett franskt företag, VALEO har en modell. Modellnumret är 247-519 (ca 200 kr.). Även Hella ska ha en, modell nr. 27. Annars kan du prova med ett Lada-tanklock.
5. Ska jag ta den förlängda garantin? (Oklart om denna möjlighet finns i Sverige) Om du vill hålla din bil i gott skick så verkar det vara ett prisvärt sätt eftersom din bil förmodligen kommer att få några små (ibland irriterande) krämpor.
6. Jag bor i UK och har just beställt barchetta. Kommer den att levereras inom de utlovade 8-12 veckorna? Förmodligen inte! Det är inte din Fiat-handlares fel utan snarare ett Fiat UK-problem. Försök att få ett skriftligt bevis på inköpsdatum och din Fiat-handlares orderdatum. Maggiora bygger barchettan efter order p g a små förändringar som ska göras med bilar som ska till UK. Fiat UK samlar på sig så många ordrar som möjligt innan de beställer av Maggiora.
7. Har några stulna barchetta rapporterats? Nej, det verkar som om Fiats "immobilizer" har en avskräckande effekt på biltjuvar. Fiats kodenhet sänder en unik kod till motorns styrenhet endast en gång. Därför blir styrenheten värdelös om den skulle installeras i en annan bil.
8. Hur gammal är min bil? Denna lista ger en indikation, baserad på ditt chassinr:
1000 2:a veckan i Februari 1995
4500 1:a veckan i Maj 1995
7500 1:a veckan i Juli 1995
11000 2:a veckan i oktober 1995
14000 1:a veckan i december 1995
15000 2:a veckan i januari 1996
19000 4:e veckan i april 1996
20000 4:e veckan i maj 1996
25000 Februari 1997
27000 Mars 1997
32000 September 1997
34000 December 1997
37000 Maj 1998
40000 Oktober 1998
40500 December 1998

En normal produktionsdag så byggs det ungefär 52 bilar.
9. Finns det en klubb för min bil? Det finns ett antal klubbar. Om du bor i Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Belgien, Ungern, Schweiz, UK, Japan eller Sverige så gå till http://www.fiatbarchetta.com/club.
Har du någon fundering eller vill ställa en fråga?
Gå in på forumet för ett snabbt svar!
Upp
Innehållet i denna FAQ har vi med stor tacksamhet fått publicera med tillstånd av
© 1996-1998 Marc Kloosterman
© 1998-1999 barchetta world club